NAGYBOLDOGASSZONY RÓMAI KATOLIKUS GIMNÁZIUM, ÁLTALÁNOS ISKOLA ÉS ALAPFOKÚ MŰVÉSZETI ISKOLA

HATÁRTALANUL 2022. 05. 09–13. 10. évfolyam

2022. júl. 25. | 0 hozzászólás

Május 9-én hajnali 5 órakor indultunk Erdélybe. A határ átlépését követően Nagyváradon megtekintettük a székesegyházat, Szent László hermáját. Ezt követően a kanonoksort sétáltuk végig. A megtekintett helyekről diákok tartottak előadást. Megálltunk a Király-hágón, majd indultunk Kolozsvárra. Itt a Szent Mihály templomnál, Mátyás király és Bocskai István szülőházánál tettünk látogatást. A Mátyás szobornál koszorúztunk. A szállás felé a Tordai hasadékról hallgattunk meg beszámolót, majd elfoglaltuk a szállásunkat Tordaszentlászlón. A vacsora után összegeztük a nap eseményeit, csapatépítő játékokat játszottunk.

Május 10-én Torockóra mentünk, ahol megtekintettük a Torockói Néprajzi Múzeumot, Szent László legendáját és a Székelykő kialakulásának történetét felidéztük. Ezután a nagyenyedi református kollégiumot látogattuk meg, megemlékeztünk az 1704-es eseményekről, koszorúztunk az emléktáblánál. A nagyenyedi várat felújítják, ezért azt csak körbe tudtuk sétálni. A következő állomásunk a Gyilkos-tó volt, ahol a földrajzi kialakulást ismerték meg a diákok, majd túráztunk a Békás-szorosban.  A szállásra visszatérve ismét összegeztük a nap tapasztalatait, közösségi programot szerveztünk. (játék, vetélkedő).

A harmadik napot Gyergyószentmiklóson, a Salamon Ernő Elméleti Líceumban kezdtük. A nagyteremben előadást hallgattunk meg az iskola történetéről, szervezeti felépítéséről, az oktatás struktúrájáról, a hagyományokról. Ezt követően a gimnázium földszintjén kialakított iskolatörténeti kiállítást tekintettük meg. A tanulóknak lehetőségük volt az ott tanuló 10. évfolyamosokkal szabadidőt eltölteni, ismerkedni, beszélgetni. A délelőtt folyamán ismerkedtünk a várossal: főtér, katolikus-és ortodox templomok, középületek, városháza megtekintésére került sor. Délután Madéfalván a székely veszedelem emlékművénél koszorúztunk. Itt is meghallgattuk a történelmi eseményekről szóló beszámolót. Csíksomlyón a kegytemplomban Bálint Gábor atya szent misét mutatott be a gyerekeknek, majd megtekinthettük a Mária-szobrot. A Csíksomlyóhoz kapcsolódó ismereteket itt is diák előadásban hallgattuk meg. Csíkszeredán a Csíki Székely Múzeumban megnéztük az állandó és az ideiglenes kiállításokat is. A diákoknak a tárgyi emlékek mellett a filmvetítések, a korabeli ruhákba öltözés lehetősége, a covid-kiállítás interaktív formája tetszett a legjobban. A szállás felé a gyergyószárhegyi kastély körül tettünk egy sétát, megismertük történelmét, kitértünk a vár sajátos művészeti stílusjegyeire is. Meglátogattuk a gyergyóditrói katolikus templomot is, mely A Gyergyói-medence legnagyobb méretű kéttornyú temploma. Kiss István egyetemi tanár tervezte 1895-ben.  A szállásra visszatérve ismét összegeztük a nap tapasztalatait, közösségi programot szerveztünk. (játék, tánctanulás).

A negyedik napon Parajdi sóbánya megtekintésével kezdtük a programokat.  Itt is kiselőadás formájában ismerkedtünk meg a sóképződés folyamatával, a középkori sószállítás útvonalával és módjával. A sóbánya kápolnájában csendes elmélkedést tartottunk. Korondon fazekas motívumokkal ismerkedtünk, a szabadidőben lehetősége volt mindenkinek vásárlásra. Farkaslakán Tamási Áron sírjánál koszorúztunk. Az író irodalmi jelentőségét méltattuk. Szejkefürdőn Orbán Balázs sírjánál a székelykapuk motívumait is megcsodáltuk. Ugyanitt meglátogattuk a „Mini Erdély Parkot” ahol Erdély nevezetes várait, templomait, városait nézhettük meg maketteken. A diákoknak nagy élmény volt ezeket látni, itt tudatosult bennük, hogy mennyi, elsősorban magyar vonatkozású emlék található Erdélyben.

Az utolsó nap Gyulafehérváron a székesegyházban meglátogattuk Hunyadi János, Fráter György, Márton Áron, János Zsigmond, az első erdélyi fejedelem és Izabella királyné valamint Bocskai István sírját. Megemlékeztünk az 1704. július 8-án tartott országgyűlésről, amikor erdélyi fejedelemmé választották II. Rákóczi Ferencet. A várnegyedben az ortodox templomot és az emlékművet is megtekintettük. Déva várát felújítják, ezért azt csak kívülről tudtuk megnézni. Hazafelé diák előadást hallgattunk meg Gyulafehérvárról, Déváról, Aradról. Felidéztük a történelem – és magyarórán tanultakat, az 1848/49-es forradalom és szabadságharc Erdélyhez kapcsolódó eseményeit.  Megérkezésünk előtt, az értékelő órákat készítettük elő, melynek során minden résztvevő lelkesen és pozitívan nyilatkozott a tanulmányi kirándulás tapasztalatairól, élményekről.

További képek itt elérhetőek!